Klachtencommissie

In sommige situaties is ongewenst gedrag op de werkvloer zo ernstig dat het noodzakelijk is om een officiële klacht in te dienen bij de klachtencommissie. De klachtencommissie beoordeelt of de klacht gegrond is. En u beslist uiteindelijk wat u met de klacht doet.
Slecht gedrag op de werkvloer is van alle tijden. Denk daarbij aan fraude, (seksuele) intimidatie, discriminatie, overtreding van veiligheidsvoorschriften en pesten. In deze tijd van reorganisaties en veranderingen kunnen de risico’s van dergelijk gedrag toenemen. De werksfeer kan verharden doordat de onderlinge competitie toeneemt. Kleine pesterijen, concurrentie tussen collega’s en (seksuele) intimidatie kunnen als middelen gezien worden om mensen weg te werken. Een samenhangend beleid op het gebied van integriteit en omgangsvormen, met een deskundige vertrouwenspersoon en een klachtencommissie kan veel schade en leed voorkomen.

Als onderdeel van een beleid psychosociale arbeidsbelasting (PSA) moet een organisatie de mogelijkheid bieden om een klacht in te dienen bij een klachtencommissie. De klachtencommissie adviseert uw organisatie over de te nemen maatregelen bij een specifieke klacht. De commissie kan u ook adviseren over uw beleid psychosociale arbeidsbelasting (PSA). De uiteindelijke beslissing of uitvoering van de maatregel is de verantwoordelijkheid van u als werkgever.

Businessplan nodig?

Vraag hier uw gratis businessplan aan!

INFORMATIE NODIG?

Vraag hier gratis onze brochure aan.